lines-animated

"Voor mij is het elke dag ontwikkelen"

Johan Verhappen

"Voor mij is het elke dag ontwikkelen"

Johan Verhappen

Sinds 1990 is Johan werkzaam in de installatiebranche. Teamwork, afwisseling en uitdaging maken dat hij nog elke dag met plezier naar zijn werk gaat. Het ene moment werk je aan een waterleiding en het andere moment met hoogspanning. Iedere dag is een nieuwe dag om dingen te leren.

Johan werkt als servicetechnicus bij de afdeling Beheer en Onderhoud op de High Tech Campus. Hij is al 34 jaar werkzaam bij dezelfde organisatie, vandaag de dag onder de noemer SPIE. Ooit begon hij zijn carrière als elektricien en is vanuit daar de onderhouds- en beheertak ingerold. Tegenwoordig is hij van alle markten thuis: werktuigbouwkunde, elektrotechniek, meet- en regeltechniek, security en brandmeldtechniek. 

Als beheertechnicus is samenwerken, een brede blik en leergierigheid essentieel. Je kijkt vanuit een helicopterview naar alle installaties en processen in een gebouw. Alle gebouwgebonden installaties staan met elkaar in verbinding. Die ene simpele storing in de kelder van een gebouw kan uiteindelijk effect hebben op tientallen andere processen. “Er is veel contact met beheercollega’s onderling om de dienstverlening richting de klant te optimaliseren. Elke dag praten we elkaar kort en informeel bij over de stand van zaken. Het is belangrijk om alle ins and outs van het complex te kennen zodat je storingen adequaat en duurzaam kunt oplossen.” 

Johan bestempelt elke dag als een nieuw canvas vol uitdaging en voldoening. De grote storingen blijven hem echter altijd bij. Hij vertelt vol toewijding over een storing een aantal jaar geleden op Vaderdag. Ik werd in het weekend gebeld met de mededeling “alles is donker en de aggregaten zijn aan”. Kortom, actie vereist. Het kV net van Eindhoven bleek een storing te hebben gehad waardoor de hele High Tech Campus drie kwartier stil lag. “In zulke uitzonderlijke situaties leer je je collega’s kennen en ervaar je wat je aan elkaar hebt. Met slechts één WhatsApp berichtje stond in no-time een heel team monteurs, op eigen initiatief, klaar om deze klus te klaren. Dat noem ik inzet en teamwork, zeker op Vaderdag.”

De kracht van SPIE zit, volgens Johan, in betrokkenheid richting klanten en collega’s. “Wij ontzorgen de klant en tonen initiatief om meer te doen dan ons gevraagd wordt. Waar de concurrent stopt, gaan wij verder. Dat zit in ons DNA en maakt ons uniek. We gaan echt voor lange termijn oplossingen en relaties.” Deze kenmerken worden door klanten enorm geroemd en gewaardeerd. Dat ervaart Johan bijna dagelijks in de praktijk.

Johan is gedurende zijn loopbaan flink gegroeid in zijn vakgebied. Zijn constante nieuwsgierigheid maakt dat hij tot op de dag vandaag niet is uitgeleerd. Hoofdzakelijk leert hij alles vanuit de praktijk, aangevuld met essentiële cursussen. “Ik gun mezelf de tijd om nieuwe dingen te leren. En leer ik het niet in de praktijk, dan raadpleeg ik Google en YouTube. Zelfs na 24 jaar op de locatie High Tech Campus kom ik nog steeds op plekken waar ik nooit eerder geweest bent. In feite is elke dag in dit vak een cursus an sich. Ik kan het echt iedereen aanraden.” 

SPIE ben ik?

Doe de test en ontdek welke uitdaging bij jou past!

Doe de test