lines-animated

“Voor mij is het samenwerken aan de beste oplossingen”

Maurice Weijsenbron

“Voor mij is het samenwerken aan de beste oplossingen”

Maurice Weijsenbron

Maurice is 53 jaar en heeft een enorme schat aan ervaring en technische kennis. Hij is een man van details en eindeloze nieuwsgierigheid die het best tot zijn recht komt in een team. Deze eigenschappen komen bijzonder goed van pas in zijn werkzaamheden binnen de divisie Industry Services. 

De carrière van Maurice start in 2007 als monteur bij het toenmalige Numac, dat inmiddels onderdeel geworden is van SPIE. Tien jaar lang heeft hij ervaring opgedaan als storingsmonteur in de productielijnen om uiteindelijk door te groeien tot maintenance coördinator in de sector Maintenance Solutions. De functie die Maurice op dit moment nog steeds met veel enthousiasme vervuld. Als maintenance coördinator heb je verschillende taken. Van het voorkomen van storingen, het maken van werkvoorbereidingen, het opstellen van onderhoudsplannen tot het aansturen van een team monteurs. Alles staat in het teken van het draaiend houden en het verhogen van het rendement van de productielijn. 

Momenteel is Maurice werkzaam bij Burg Azijn, een fabriek die o.a. azijn produceert. Hier is hij onlangs gestart met het schrijven van onderhoudsplannen om storingen in de productielijn te verminderen. “De productielijn binnen Burg is complex. Ze produceren zowel de azijn als de flessen helemaal zelf. Van A tot Z in één productielijn. Dat betekent dat zodra er een storing optreedt in het proces, de gehele productielijn stilvalt. Het is cruciaal om dieper in de materie te duiken om een structureel onderhoudsplan te schrijven.” Door in te zoomen op het productieproces en met zijn kritische blik naar de techniek te kijken, zag Maurice steeds meer kansen om risico’s te verminderen en het rendement te verhogen. Zo is hij momenteel bezig met het opstellen van een ‘spare parts plan voor kritieke onderdelen in het proces’. Zie het als een soort risicoanalyse voor een aantal kritieke processen. Stel er treedt een storing op; gaan we onderdelen vervangen of repareren? Wat zijn de financiële consequenties? Hoe lang is de levertijd van een nieuw onderdeel? Waar kan je dit halen en is het raadzaam om dit op voorraad te leggen? “Dit is een andere, meer preventieve, kijk op het onderhoud van de productielijn. Ik vind het leuk om de klant te helpen om op deze manier het productieproces te optimaliseren en kan daarmee echt mijn toegevoegde waarde aantonen. Soms levert het preventief vervangen of op voorraad leggen van een onderdeel van €150,- een potentiële besparing van € 25.000,- op. Daar wordt een klant natuurlijk vrolijk van. En als de klant vrolijk is, haal ik extra voldoening uit mijn werk!”

De interesse in techniek is al op hele jonge leeftijd ontstaan bij Maurice. “Ik was als kind niet geïnteresseerd in talen of studeren uit de boeken maar was graag bezig met mijn handen. Mijn technische kijk op zaken is een soort intuïtie. Van nature heb ik een gestructureerde aanpak van problemen. Ik doe alles stap voor stap in een logische volgorde. Die aanpak komt onwijs goed van pas in het vak van monteur en specifiek bij het oplossen van storingen. Ik zie elke storing als een cryptopuzzel en begin steeds weer vanaf 0.” 

Als monteur of maintenance coördinator binnen de divisie Industry Services moet je wel een bepaalde mentaliteit hebben, aldus Maurice. “Ze noemen mij weleens de pionier. Ik kom tot oplossingen en nieuwe inzichten door voortdurend te observeren, kritisch te kijken en vooral vragen te stellen over de techniek en het proces. Juist wanneer een productielijn goed draait, moet je zorgen dat je de techniek snapt zodat je kunt anticiperen op mogelijke risico’s. In deze business draagt elk minuscule detail van de productielijn bij aan de efficiëntie. Bij wijze van; 1 centimeter minder ruimte tussen 2 producten op de band kan de productie per dag met 3% verhogen. Tel uit je winst. Het geeft mij voldoening om vanuit mijn rol bij te dragen aan de winst van de klant.” 

In zijn huidige rol, waar Maurice als maintenance engineer in dienst is voor de klant, is niet alleen technische kennis essentieel maar ook het sociale aspect speelt een belangrijke rol. “Om bijvoorbeeld een onderhoudsplan succesvol uit te rollen is de inhoud belangrijk, maar nog veel belangrijker is het feit of de monteurs ter plaatse erin geloven en ermee aan de slag gaan. Ik probeer daarom zoveel mogelijk monteurs te betrekken, ze zelf fouten te laten maken en op te lossen en als coach te fungeren in het team. Daarnaast is het ook onderdeel van mijn taak om de klant inzichten te geven en aan te sturen op bijvoorbeeld investeringen of verbeteringen waar ze in de toekomst profijt van gaan hebben. Dat vraagt sociale vaardigheden om op het juiste moment het gesprek aan te gaan met de klant en samen tot de beste oplossingen te kunnen komen. Alleen weet ik heel veel vanuit jarenlange ervaring, maar samen komen we verder.” Dat teamgevoel en de waardering van de klant zorgen ervoor dat Maurice nog elke dag met veel plezier z’n werk doet. 

SPIE ben ik?

Doe de test en ontdek welke uitdaging bij jou past!

Doe de test