"Voor mij is het dat stapje extra"
Een man met een gulle glimlach die altijd dat stapje extra zet voor de klant, dat typeert Edi Skenderi. Een storing oplossen betekent voor hem ook écht oplossen, voor de lange termijn. Hij legt de lat hoog en houdt van technische uitdagingen. Binnen TNO voelt hij zich als een vis in het water.
De van oorsprong Albanese Edi is al meer dan twintig jaar werkzaam als servicetechnicus in de elektrotechniek. Onlangs vierde hij zijn 12,5 jarig jubileum bij SPIE en zit nog altijd op zijn plek als servicetechnicus bij TNO. TNO is een organisatie voor toegepaste wetenschap en technologie waar, verspreid over tientallen locaties, onderzoek uitgevoerd wordt. Edi is hier al tien jaar verantwoordelijk voor allerhande storingen en technische dienstverlening. “TNO is niet zomaar een klant. Je werkt hier onder streng toezicht en je moet rekening houden met heel veel kwaliteit- en veiligheidseisen. Voordat je de locaties mag betreden wordt je volledig gescreend en teken je een geheimhoudingsverklaring. Het voelt speciaal om hier als servicetechnicus rond te lopen.”
Edi is een spreekwoordelijk ‘manusje- van-alles’ en pakt iedere storing of technische uitdaging aan die op zijn pad komt. Of het nu in elektrotechniek is, waar zijn roots liggen, of binnen de werktuigbouwkunde. De veelzijdigheid van zijn functie maakt dat het werk niet gaat vervelen. “Je komt op bijzondere plekken. De ene keer sta je in een laboratorium en een dag later sta je op een schietbaan. De verschillende eisen en technologieën per locatie maken mijn werk extra uitdagend. Je moet je koppie er altijd bij houden, want de gevolgen van een klein foutje zijn hier groot.”
Het tevreden houden van de klant heeft voor Edi prioriteit. Dat doet hij door veel te communiceren, de samenwerking te zoeken en altijd een stapje extra te zetten. “Vanuit SPIE zijn we voor lange tijd verbonden aan een klant en een goede harmonie en fijne samenwerking zijn voor beide partijen cruciaal. Je moet op elkaar kunnen bouwen.” Zijn werkdag is geslaagd als hij van toegevoegde waarde is geweest voor de klant. Dat kan zijn door het oplossen van een storing of door het technisch (her)inrichten van een onderzoeksruimte. “Een storing oplossen gaat voor mij verder dan zorgen dat het weer werkt. Ik probeer de oorzaak altijd te achterhalen en duik dieper in de techniek om storingen in de toekomst te voorkomen. Ook check ik altijd achteraf of alle klachten echt verholpen zijn. Net dat stapje extra wordt altijd enorm gewaardeerd.”