lines-animated

“Voor mij is het denken in mogelijkheden”

Bastiaan Blonk

“Voor mij is het denken in mogelijkheden”

Bastiaan Blonk

Bastiaan is al 25 jaar werkzaam in de installatietechniek. Zijn specialiteit is het oplossen van complexe storingen. Door zijn rustige karakter houdt hij in stressvolle situaties het hoofd koel en gebruikt de digitalisering en innovaties in de meet- en regeltechniek om zijn werkzaamheden zo efficiënt mogelijk uit te kunnen voeren. 

Techniek stroomt al van kinds af aan door Bastiaan zijn aderen. Ooit begon hij als BBL’er in de procesindustrie waarin hij de hoogst mogelijke opleiding binnen de bierbrouwerij afgerond heeft. Daarna belandde hij in de entertainmentwereld en regisseerde hij licht, geluid en lasershows voor grote feesten. Zo’n 25 jaar geleden ontdekte Bastiaan, of Bas voor zijn collega’s, de installatietechniek, waar hij tot op de dag van vandaag nog steeds niet is uitgeleerd. Hij werkt nu zes jaar voor SPIE en is begonnen als storingsmonteur bij het Erasmus ziekenhuis in Rotterdam, bij de Business Unit Healthcare.

“Mijn sollicitatie bij SPIE ging op z’n Rotterdams: kort maar krachtig. Na vijf minuten stond ik buiten met een goed gevoel en een nieuwe baan met goede arbeidsvoorwaarden. De lijntjes zijn kort en er heerst een no-nonsense mentaliteit.” Bas ervaart een hoge mate van vrijheid binnen SPIE. Naast dat je kunt kiezen uit vier verschillende arbeidsvoorwaardenpakketten, is er ook veel ruimte om te variëren tussen projecten en afdelingen. “SPIE is erg groot, dus er is altijd wel iets dat bij je past”, aldus Bastiaan. 

Als storingsmonteur binnen de BU Healthcare kom je op bijzondere plekken en werk je onder een voelbare druk. Je moet flexibel zijn, de omgeving aanvoelen en daarmee onzichtbaar zijn. Elke storing moet zo snel mogelijk verholpen worden om de processen in het ziekenhuis en met name de operaties te kunnen voortzetten. “Tijdens mijn periode bij het Erasmus heb ik echt spannende momenten beleefd. Zo liep er eens een leerling met mij mee op het moment dat de luchtvochtigheid van de operatiekamers op de kinderafdeling tot een kritiek punt gedaald was. Een te lage luchtvochtigheid brengt risico op statische elektriciteit en kan de apparatuur beschadigen. Er was direct actie nodig. Ik zag de paniek in de ogen van mijn leerling, terwijl ik, door alle ervaring die ik heb opgedaan, juist in de actiestand schiet. In mijn hoofd doorloop ik alle stappen van het proces en bedenk waar de storing vandaan kan komen en hoe ik het kan oplossen. Al snel wist ik een noodoplossing te bedenken om de luchtvochtigheid te reguleren. Ik voel weliswaar adrenaline, maar weet mijn hoofd koel te houden. Dat is ook wel kenmerkend voor een storingsmonteur.” 

Tegenwoordig loopt Bas rond op de Technische Universiteit in Delft en beheert hij tientallen gebouwen in de sector utiliteit. Bas beheert alle zogeheten E- en W-zaken (elektrotechniek en werktuigbouwkunde) en de automatisering van de meet- en regeltechniek van een gebouw. “Storingen zijn mijn specialiteit. Ik vergelijk installaties weleens met mensen. Elke installatie heeft, net als bij mensen, elk een eigen gebruiksaanwijzing en kwetsbare onderdelen. Zodra je die weet te herkennen, ontdek je snel waar de storing vandaan komt.” 

Bas loopt voorop als het gaat om de meet- en regeltechniek in een bedrijf. Hoe uitgebreider en complexer de digitale inzichten in een gebouw, des te leuker de uitdaging voor hem. Elke ochtend start hij zijn dag met de storingen in het dashboard en plant zijn werkdag zo efficiënt mogelijk. “Het gebouwbeheersysteem is voor mij het episch centrum van het gebouw. Hier vind ik alle technische informatie die voor het onderhoud en het oplossen van storingen van belang is. Ik probeer op afstand, vanuit het beheersysteem, de storingen vooraf te analyseren zodat ik ter plaatse zo snel mogelijk en met minimale hinder het probleem kan oplossen. Dat waarderen onze klanten enorm.” 

Bastiaan is op zijn 62-jarige leeftijd nog lang niet uitgeleerd. Via cursussen blijft hij op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en leert hij nog elke dag bij. Binnenkort start hij in zijn nieuwe functie als beheertechnicus en wil hij zich inzetten om het contact tussen de technici en de klant te verbeteren. “Ondanks dat ik het merendeel van de storingen op afstand kan verhelpen, zoek ik altijd het contact met klant op om ervoor te zorgen dat het probleem écht opgelost is. Het succes van SPIE is afhankelijk van hoe de klant onze dienstverlening ervaart en communicatie is daarin een belangrijke factor.” 

SPIE ben ik?

Doe de test en ontdek welke uitdaging bij jou past!

Doe de test